dimarts, 14 de juliol del 2020

El fons musical de la Casa Carles de Girona (GiCar)

Portada del volum 11. IFMUC
La publicació d'aquest volum s'ha fet esperar, però finalment ja és una realitat ! És per això que em plau compartir amb tots vosaltres alguns comentaris.

Fa temps vaig emprendre el camí de la catalogació amb el projecte de l'IFMUC. El resultat del catàleg de la Casa Carles, junt amb d'altres fons de l'Arxiu Diocesà de Girona, ha estat una molt bona experiència com a musicòloga, la veritat és que ha estat un plaer. He d'agrair de manera significativa a en Josep M. Gregori la seva paciència i assessorament constant. Amb ell he compartit molts secrets que aquest fons esguarda, així com també moltes troballes que em seran útils per a altres treballs.

Quan vaig començar aquesta tasca a l'Arxiu Diocesà de Girona poca cosa sabia d'aquesta família. De mica en mica els manuscrits que hi anava trobant em van atrapar i a partir d'aquí vaig començar una altra recerca musicològica que finalment veurà la llum en format d'article per a la Revista Catalana de Musicologia de l'edició d'enguany.

Les meves visites a Girona eren molt habituals, i com ja sabeu...Girona m'enamora! i jo com peix a l'aigua aprofitant els viatges per a quedar-me enlluernada mirant pedres, finestres, cases, llindes....Ha estat un autèntic plaer poder tocar, olorar, imaginar, endreçar, llegir, furgar, trobar, i submergir-me dins el fons de la Casa Carles. El cert és que la recerca que vaig dur a terme m'ha captivat molt.

A part de la tasca de catalogació he tingut l'oportunitat de conèixer a la Marissa Molinas, una dona apassionada per la música i molt interessada en aquest fons per la proximitat social d'un avantpassat seu amb aquesta família d'hisendats, els Carles. Gràcies a ella i la seva amabilitat vaig poder gaudir un concert a Can Torró de Sant Climent de Peralta, un esdeveniment dedicat a la música romàntica d'un compositor del Baix Empordà, en Melcior de Ferrer, sobre el qual algun dia us he d'explicar moltes coses.

Espero que l'eufòria que m'ha generat aquesta tasca i la satisfacció de la feina feta em serveixi per encarar nous projectes musicals. 

Anglada i Mas, Anna Maria; Badal Pérez-Alarcón, Carles; Fernández Llopis, Nil; Gregori i Cifré, Josep Maria. Inventaris dels fons musicals de Catalunya. Volum 11: Fons de Sant Feliu de Girona, Santuari de Santa Maria dels Arcs, Casa Carles, Santa Maria de la Bisbal i Narcís Figueras de l’Arxiu Diocesà de Girona.